zaterdag 13 juni 2015

Management Training

Yvonne heeft afgelopen week doorgebracht in Cornwall. Niet Cornwall Engeland, maar in Ontario. Door het Rode Kruis werd in het NAV centre een cursus/training gegeven voor personeel van het Rode Kruis in Canada dat direct te maken heeft met het aannemen en begeleiden van vrijwilligers.
Bij het Rode Kruis in Canada zijn 25.000 volunteers actief in verschillende posities. Bij het rode kruis in Red Deer melden zich bijna wekelijks nieuwe vrijwilligers aan. Net als met het aannemen van personeel, wordt er ook bij het aannemen van vrijwilligers zorgvuldig te werk gegaan. Er wordt dan ook bij iedereen een sollicitatiegesprek afgenomen.
In de afgelopen twee en een half jaar heeft Yvonne  met regelmaat sollicitatiegesprekken afgenomen. Na het aannemen van vrijwilligers is het ook goed om bij tijden vervolggesprekken te hebben met de vrijwilligers. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat is in de afgelopen week uitvoerig aan bod gekomen.

In het kantoor in Red Deer zijn ruim 60 vrijwilligers. De vrijwilligers helpen bij het disaster management team (lees DM-team). Dit moet jullie bekend in de oren klinken, want Frank is een van die vrijwilligers. Vrijwilligers voor het DM-team worden getraind om te helpen bij o.a. branden en overstromingen in de regio en provincie. Of kunnen zelfs getraind worden om internationaal te helpen bij rampen.
Naast het DM-team is er een team van vrijwilligers actief in het Respect Education team. Deze vrijwilligers worden getraind om presentaties te geven aan jeugd/jongeren maar ook senioren met betrekking tot geweld (bullying, verwaarlozing en misbruik).

Vijf vrijwillgers helpen Yvonne wekelijks bij de uitvoering van de taken aan de receptie en de uitleen van medische hulpmiddelen. Het zogeheten HELP programma (Health Equipment Loan Program). De vrijwilligers nemen de telefoon aan, en helpen bij de uitleen van medische hulpmiddelen. Om deze taken te kunnen verrichten worden ze eerst door Yvonne volledig getraind. Je zou denken dat een rolstoel een rolstoel is, of dat krukken gewoon krukken zijn en looprekken ook gewoon looprekken zijn. Maar zo eenvoudig is het niet. Er zijn nu eenmaal duidelijke regels omtrent de juiste hulpmiddelen voor de client. En het is wel handig als elke vrijwilliger op de hoogte is van die regels.

Zoals gezegd werd de training in Cornwall gehouden. Om optijd te zijn voor de eerste sessie (maandagavond om 7 uur) moesten de deelnemers vanuit Alberta (Red Deer is in Alberta!) maandagochtend al vroeg vertrekken. Om half vijf in ochtend zat Yvonne al in de auto. Snel haar collega ophalen en vervolgens doorrijden naar het vliegveld in Calgary waar het vliegtuig netjes optijd vertrok; om tien over zeven! Er is een tijdverschil van 2 uur tussen de twee provincies! Een lange eerste dag. Dinsdag en donderdag waren gewone werkdagen van elk zo'n acht uur. Nog te overzien. En alle avonden was er volop tijd om collega's uit het hele land beter te leren kennen, dan alleen tijdens de training. Donderdag om half vijf in de middag was de training afgelopen en stond er een limousine-bus klaar om ons terug te rijden naar Ottawa Airport. Via Ottawa konden we in een rechtstreekste vlucht naar Calgary vliegen om van daaruit met de auto terug te rijden naar Red Deer.

Het NAV centre in Ottawa:
Als je meer wilt weten over het ontstaan en hoe en waarom van het NAV centre google dan maar eens voor dit centrum, Al met al een interessante wetenswaardigheid. Hieronder een aantal foto's voor een eerste impressie:

 

Een zeer trieste herinnering aan deze week is het feit dat één van Yvonne's vrijwilligers afgelopen week is verongelukt! Dinsdagavond kwam dit trieste bericht per toeval bij Yvonne binnen. Een vrijwilliger die drie ochtenden in de week kwam om te helpen bij het uitleenprogramma. Het zal vreemd zijn om maandag weer te beginnen en te realiseren dat er altijd een lege plek zal blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten