maandag 1 mei 2023

Region 26 Competition in Saskatoon - Saskatchewan

 

Afgelopen weekend was het competitie weekend voor het koor (Chorus). Hearts of Harmony Chorus heeft met 31 leden gezongen tijdens de competitie. Onze songs waren: 'The Way You Look Tonight' en 'A Wonderful Day Like Today'. Ik verwacht dat de opnames de komende week vrijgegeven worden via youtube. Ik zal de link tegen die tijd delen via ons blog en via facebook.
Afgelopen donderdag vertrokken we in de ochtend per bus naar Saskatoon. Een 7 tot 8 uur durende busrit. Je kunt je (misschien) voorstellen dat met een groep als de HoH deze rit een-en-al gezelligheid was. En natuurlijk werd er gezongen, niet alleen in de bus, maar ook in Provost waar we  even een 'pit'-stop konden houden.
In ons koor hebben we in de afgelopen maanden 10 nieuwe leden welkom geheten. Tijdens ons optreden waren er maar liefst 13 die niet eerder een in-person-optreden hadden meegemaakt. Een woord dat we voor COVID niet kende! 
Naast koor-competitie, was er ook een kwartet-competitie; werd er opgetreden door het 'familie-koor' en was er een Region 26 optreden in de shopping-mall tegenover het hotel. De foto boven aan dit blog is genomen nadat we met heel veel Region26 leden hadden gezongen. Het is moeilijk te omschrijven hoe het is om met zoveel vrouwen tegelijk a-capella te zingen. Jazeker, het is een moment dat ik niet snel zal vergeten. Een super gevoel.
Het hoogtepunt van het weekend was in eerste instantie natuurlijk de competitie voor de koren, maar uiteindelijk zijn er zoveel momenten die het weekend uniek hebben gemaakt. 
Er waren twee categories voor de competitie. De grootte van het aantal zingende koorleden bepaalde in welke categoriegroep je zat. Wij hadden 31 leden, en zongen in de categorie 31 en meer leden. In totaal waren er 11 koren (4 met meer dan 30 leden, en 7 met minder dan 30). Wij zijn op de 6e plaats geeindigd in het totaal klassement. We hebben geen medaille behaald, maar voor ons gevoel was ons optreden een groot succes.
Bijzonder dit weekend was het moment toen het koor dat het meest vooruitgegaan was in  de score, werd aangekondigd. Dit koor had namelijk de hoogste score van vorig jaar verbeterd met 3 punten. DRIE PUNTEN!!!!!!!!!!!!!!!! Wow, dat betekende niet veel goeds voor alle andere deelnemende koren! Dit koor was Magic City Chorus uit Saskatoon, de enige die meer punten hebben gescoord! Alle andere koren hadden een beduidend lagere score. Geen idee waarom dat zo is. Er zal een reden voor zijn, maar niemand weet het.
Elk jaar treed er ook een familiekoor op. Koorleden aangevuld met familieleden konden zich opgeven om in het koor te zingen. Net als een aantal jaren geleden waren Cathy McDonald and ik weer van de partij. Wij zijn voor deze gelegenheid soul-sisters! En met ons zong Pam. Zij is onze nicht die we lang geleden uit het oog zijn verloren! ha-ha. Leuk verhaal. Het leukste moet nog komen. De voorbereiding om te zingen met het koor bestond uit 3 zoom-sessies. Tijdens deze zoom-sessie waren er hooguit 10 personen aanwezig. En eenmaal in Saskatoon was er 2 keer 1 uur tijd om in-persoon te repeteren. De eerste keer waren we met iets meer dan 20 personen, de 2e keer waren er ongeveer 30, en tijdens ons optreden waren we met ruim 40 personen; jong en oud. Tijdens de laatste in-persoon repetitie stond ik (weer) naast een persoon die the bass-part song. Haar naam is Thecla. Later kwam ik erachter dat haar meisjesnaam Harleman is, en dat ze twee jaar jonger is dan ik.We raakten snel eventjes aan de praat (we stonden klaar om te gaan zingen) Snel boog Thecla naar mij over en vroeg zachtjes en beleefd of ik uit Duitsland kwam. Dit vanwege mijn accent. Ik vertelde haar dat ik uit Nederland kwam. Haar mond viel eerst open van verbazing, en vervolgens zei ze: Daar ben ik ook geboren! Vervolgens vroeg ik haar waar ze gewoond had: Ergens in de buurt van Apeldoorn  en Deventer! Toen viel mijn mond open van verbazing. Ik zei: Wat? Ik kom oorspronkelijk uit Twello! Toen viel haar mond weer open, en haar ogen rolden bij na uit haar gezicht. Nou ja, zegt ze. Ik ben in Twello geboren! en was bijna 3 jaar toen mijn ouders vanaf De Tienmorgenweg emigreerden naar Nederland. Na onze repetitie hebben we natuurlijk lang na staan kletsen en de nodige herinneringen uitgewisseld. En als ik het helemaal goed heb, heb ik bij twee neven van Thecla in de klas gezeten (lagere school en MAVO tijd). 
Thecla Anderson-Harleman en ik :)
Hoe is het mogelijk he? Er waren zo enorm veel mensen aanwezig tijdens het weekend. Hoe groot is de kans dat je dit meemaakt? Ik heb er nog niet bij verteld dat het voor Thecla de eerste keer dat ze aanwezig was. Zij zingt bij Magic City Chorus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten